Jak wykryć zaburzenia rozwojowe u dzieci?

Zaburzenia rozwojowe wieku dziecięcego mogą przybierać różną formę. Na te najpopularniejsze zwykle zwracają uwagę rodzice bądź opiekunowie dziecka, jednak postawienie diagnozy nie zawsze jest tak łatwe, jak może się wydawać. W wielu przypadkach należy skorzystać z pomocy specjalisty, który nie tylko zdiagnozuje dziecko, lecz również zaproponuje odpowiednie leczenie.

Wnikliwa obserwacja dziecka

Zastanawiając się, jak rozpoznać zaburzenia rozwoje, należy przede wszystkim uświadomić sobie, że mogą one wystąpić w każdym wieku. Czasami dotyczą rozwoju motorycznego dziecka – maluch za późno zaczyna stawiać pierwsze kroki, nie raczkuje, nie potrafi samodzielnie wykonać prostych czynności. W innych przypadkach zaburzenia mogą dotyczyć psychiki dziecka. Zazwyczaj w wieku niemowlęcym rodzice obserwują, że ich dziecko nie wchodzi z nimi w żadne interakcje, nie podejmuje prób samodzielnego jedzenia czy nawet sięgania po zabawki, nie jest zainteresowane otoczeniem. W późniejszym wieku maluch może nie chcieć bawić się z rówieśnikami, mieć problemy w nauce, nie umieć odnaleźć się w większym gronie. Często zaburzenia mają charakter sensoryczny – dziecku przeszkadza zbyt głośna muzyka, nie lubi dotykać wody czy piasku, na wszelkie sposoby unika pobrudzenia rąk. Wszelkie tego typu odchylenia od normy mogą być rozpoznane wyłącznie poprzez wnikliwą obserwację malucha.

 

Zaufanie do nauczycieli i opiekunów

Jak rozpoznać zaburzenia rozwojowe u dzieci, z którymi rodzice nie spędzają zbyt wiele czasu? Czasami jakiekolwiek zaburzenia trudno jest wykryć samodzielnie, jeśli dziecko większość dnia spędza w żłobku, w przedszkolu czy w szkole. Dlatego też bardzo istotne jest zaufanie do nauczycieli czy opiekunów, dzięki któremu rodzic może w porę dowiedzieć się o zaburzeniach w rozwoju dziecka. Nauczyciele nie tylko obserwują dziecko na co dzień, lecz posiadają też specjalistyczną wiedzę na temat tego, jak powinno ono rozwijać się w kolejnych latach życia. Potrafią rozpoznać zachowania typowe i atypowe dla danego wieku. Rodzice czasami uwagi nauczycieli traktują z pewną rezerwą i twierdzą, że sami nie zauważają niepokojących sygnałów. Należy jednak mieć świadomość, że tego typu informacje stanowią nieocenioną pomoc. Dziecko, u którego wcześnie zostaną rozpoznane jakiekolwiek zaburzenia, może podjąć właściwą terapię, dzięki której znacznie łatwiej będzie mu na co dzień funkcjonować. Oczywiście, nauczyciel w żłobku, przedszkolu czy w szkole nie jest psychologiem, nie zajmuje się również diagnostyką i leczeniem zaburzeń rozwojowych. Dlatego też w niektórych przypadkach może on się mylić, jednak rodzice powinni mieć na uwadze, że czyni on uwagi, mając na względzie wyłącznie dobro dziecka. 

Kiedy należy udać się z dzieckiem do specjalisty?

Wiedząc, jak wykryć zaburzenia rozwojowe u dzieci, należy też mieć świadomość, jak je leczyć. Tutaj jednak rodzic nie jest w stanie zrobić nic we własnym zakresie, jeśli nie posiada specjalistycznej wiedzy i doświadczenia w tym zakresie. Kiedy więc udać się z dzieckiem do specjalisty? Najlepiej zrobić to od razu po zauważeniu problemu. Psycholog czy pedagog będzie w stanie postawić odpowiednią diagnozę, a następnie zaproponować konkretną formę terapii. Tego typu usługi świadczy Centrum medyczne Salus Pro Domo, gdzie na pierwszym miejscu stawiane jest oczywiście dobro dziecka. Warto mieć świadomość, że zaburzenia rozwojowe wymagają leczenia, choć w wielu przypadkach trwa ono naprawdę długo. Ponadto nie wszystkie zaburzenia można w pełni wyleczyć. Nie należy mieć nadziei, że miną one z czasem samoistnie – nawet, jeśli niektóre zaburzenia z czasem zaczynają dawać łagodniejsze objawy, to w znaczącym stopniu potrafią one utrudnić życie dziecku. Dobrze jest więc korzystać z pomocy doświadczonych specjalistów, którzy podpowiedzą, jak postępować z pociechą, tak aby pomóc jej poradzić sobie w trudnych sytuacjach. Rodzice powinni reagować w przypadku, gdy zauważą jakiekolwiek objawy zaburzeń na tle rozwoju zarówno fizycznego, jak i psychicznego.